هایپرلوپ وان به پایان راه رسید؛ استارتاپ بلندپروازانه مدیر ایرانی

هایپرلوپ وان به پایان راه رسید؛ استارتاپ بلندپروازانه مدیر ایرانی


Hyperloop One، استارت آپ آینده نگر که می خواست انقلابی در صنعت حمل و نقل ایجاد کند، در حال تعطیل شدن است. هدف این استارت‌آپ تولید سیستمی است که کپسول‌های قطار مانند را از طریق لوله‌های بزرگ با سرعتی برابر با هواپیما منتقل می‌کند.

مطابق با بلومبرگHyperloop One در حال فروش دارایی ها، بستن دفاتر و اخراج کارمندان است. این استارت آپ در پایان سال جاری به طور رسمی تعطیل می شود. در آن زمان، تمام مالکیت معنوی Hyperloop One در دسترس DP World قرار خواهد گرفت.

Hyperloop One در سال 2014 توسط شروین پیشه ور (کارآفرین ایرانی-آمریکایی) و بروگان بامبروگان تاسیس شد و توانست 450 میلیون دلار سرمایه خطرپذیر و یک سری سرمایه گذاری های دیگر به دست آورد.

بامبروگان در سال 2017 با هایپرلوپ وان توافق کرد و به دلیل ادعای آزار و اذیت و خرابکاری از شرکت جدا شد. یک سال بعد، شروین پیشه ور به دلیل اتهامات تجاوز جنسی و رفتار نامناسب در محل کار اخراج شد.

هنوز چند استارتاپ روی ساخت هایپرلوپ کار می کنند، اما تعطیلی یکی از بزرگترین شرکت ها در این زمینه نشان می دهد که باید با رویاهای این سیستم حمل و نقل خداحافظی کنیم.

ایده Hyperloop اولین بار در سال 1904 مطرح شد، اما این الون ماسک در سال 2013 با نوشتن مقاله ای اعلام کرد که می خواهد آن را پیاده کند.

ایلان ماسک در آن زمان گفت که کپسول های آلومینیومی آیرودینامیک پر از مسافران را می توان از طریق لوله های تقریباً بدون هوا با سرعت 760 مایل در ساعت (1223 کیلومتر در ساعت) حمل کرد. این لوله ها بر روی یک سری ستون های مستحکم یا در زیرزمین ساخته می شوند و امکان اتصال قسمت های مختلف یک یا دو شهر را فراهم می کنند.

مقالات مرتبط

ایلان ماسک سیستم هایپرلوپ را «حالت پنجم حمل و نقل» نامید و گفت که هایپرلوپ می تواند شیوه زندگی، کار، تجارت و سفر ما را متحول کند. ماسک همچنین یک سناریوی هیجان انگیز را مطرح کرد: به گفته او، به لطف هایپرلوپ، می توانید از لس آنجلس به سانفرانسیسکو را در 30 دقیقه طی کنید.

Virgin Hyperloop در ابتدا با نام Hyperloop Technologies تاسیس شد و در سال 2016 شاهد تغییر نام آن به Hyperloop One بودیم. چند سال بعد، این شرکت دوباره نام خود را تغییر داد (این بار به Virgin Hyperloop One).

اولین و تنها آزمایش Hyperloop One در سال 2020 در نوادا، ایالات متحده آمریکا انجام شد. در این آزمایش، سیستم حمل و نقل تنها به سرعت 100 مایل در ساعت (160 کیلومتر در ساعت) رسید.