مصاحبه بی‌سابقه مدیر ارشد اپل؛ مردی که صنعت تراشه را به لرزه درآورد

مصاحبه بی‌سابقه مدیر ارشد اپل؛ مردی که صنعت تراشه را به لرزه درآورد


سری S که در سال 2015 منتشر شد، یک سیستم چند تراشه ای کوچکتر SiP است که در آن قرار دارد اپل واچ تراشه های سری H و W نیز در AirPods استفاده می شوند. تراشه U ارتباط بین دستگاه‌های مختلف اپل را امکان‌پذیر می‌کند و انتظار می‌رود جدیدترین تراشه اپل، R1، در اوایل سال 2024 وارد هدفون شود. ویژن پرو ارائه شود

اپل می گوید قدرت تراشه R1 در پردازش داده های دریافتی از دوربین ها، حسگرها و میکروفون هاست هدست واقعیت مجازی Vision Pro به قدری بزرگ است که می تواند تصاویر را با تأخیر تنها 12 میلی ثانیه روی صفحه نمایش قرار دهد. تراشه H2 در نسل دوم AirPods Pro استفاده از آن به حذف بهتر صدای محیط کمک می کند. تراشه S9 داخل اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا 2 این اجازه می دهد تا ویژگی های ویژه ای مانند “دو ضربه بزنید”.

در آیفون، تراشه A11 Bionic که در سال 2017 منتشر شد، اولین سیلیکون اپل مجهز به موتور عصبی بود که وظایف مبتنی بر وظیفه را انجام می دهد. هوش مصنوعی به صورت محلی روی دستگاه پردازش می شود. تراشه جدید A17 Pro که اولین تراشه 3 نانومتری جهان است، قابلیت های پیشرفته ای مانند عکاسی محاسباتی و رندر پیشرفته بازی را ارائه می دهد. آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس می پوشد

ساخت تراشه مخصوص؛ یک تصمیم خطرناک و غیرعادی

در چرخشی 180 درجه ای که به ندرت در صنعت نیمه هادی اتفاق می افتد، اپل در سال 2020 پردازنده های رایانه های شخصی اینتل را کنار گذاشت و شروع به استفاده از تراشه های M1 خود کرد. مک بوک ایر و هیچ مک دیگری وجود ندارد.

ساروجی در مورد طراحی تراشه از ابتدا گفت که جدای از مسئله مقیاس پذیری، «تمرکز روی سطح محصول» نیز به آنها کمک کرده است.

ساخت تراشه های آیفون شرایط خاصی دارد. در حین بهینه سازی مصرف انرژی باید به مدیریت دما، عمر باتری و بهترین عملکرد فکر کرد. این محدودیت‌ها به نفع ما عمل کردند، زیرا به ما کمک کردند به معماری برسیم که آنقدر کارآمد بود که می‌توانستیم وقتی آن را برای iPad و Mac افزایش دادیم از آن استفاده کنیم.

سپس روی مالکیت معنوی یا فناوری تمرکز کردیم. حالا او می‌خواهد آن فناوری پردازنده یا گرافیک یا پردازش تصویر باشد. ما از ابتدا می دانستیم که قرار نیست خودمان همه این فناوری ها را در روز اول توسعه دهیم. سپس از جایی که می توانستیم مجوز بگیریم شروع کردیم و کم کم به سمت بقیه رفتیم. تا به امروز ما تمام فناوری های لازم را برای تولید محصولات خود داریم و همه آنها در نوع خود بهترین هستند.

ترنوس همچنین درباره تصمیم اپل برای تولید تراشه ویژه گفت:

مک نقطه عطفی برای ما بود زیرا اولین محصولی بود که سال ها با تراشه شخص دیگری ساخته بودیم و سپس ناگهان تصمیم گرفتیم آن را با تراشه خودمان انجام دهیم. هنگام طراحی یک محصول، معمولاً یک معامله وجود دارد. به عنوان مثال برای افزایش عمر باتری باید از باتری بزرگتری استفاده کنیم اما از طرفی دستگاه ضخیم تر و سنگین تر می شود. با استفاده از توان بیشتر می توان عملکرد را بهبود بخشید، اما عمر باتری کاهش می یابد و باید از خنک کننده استفاده شود که می تواند باعث ایجاد نویز زیادی شود.

ترنوس: با معرفی سیلیکون توسط اپل به مک، قوانین فیزیک تغییر کردند.

اما وقتی اپل سیلیکون را به مک آوردیم، انگار قوانین فیزیک تغییر کردند. انگار ناگهان می‌توانستیم مک‌بوک‌ایری بسازیم که فوق‌العاده سبک و نازک بود، بدون فن، اما با ۱۸ ساعت عمر باتری و عملکردی که حتی بهتر از مک‌بوک پروی بود که در آن زمان می‌فروختیم.

ترنوس: فقط قوانین فیزیک و زمان می توانند ما را متوقف کنند

ما اکنون یک مک‌بوک پرو با تراشه M3 Max داریم که 11 برابر سریع‌تر از سریع‌ترین مک‌بوک پروی اینتل است که فقط دو سال پیش فروختیم. عمر باتری 22 ساعت است و فن در اکثر موارد روشن نمی شود. من معتقدم که هرگز نباید اجازه دهیم تخیل یا خلاقیت ما را هنگام ایجاد یک محصول متوقف کند. اگر چیزی قرار است ما را متوقف کند، باید قوانین فیزیک و زمان باشد.

پردازنده‌های اینتل مبتنی بر معماری x86 هستند، چیزی که بیشتر سازندگان رایانه‌های شخصی به دنبال آن هستند، زیرا نرم‌افزارهای زیادی در طول سال‌ها برای آن توسعه یافته‌اند. اما اپل پردازنده های خود را بر اساس معماری ARM طراحی می کند که با مصرف انرژی کمتر، عمر باتری دستگاه را افزایش می دهد.

عملکرد رضایت بخش تراشه M1 اپل در سال 2020 مورد توجه تراشه سازان بزرگی مانند کوالکام و احتمالاً قرار گرفته است. AMD و Nvidia پردازنده های مبتنی بر ARM ایجاد خواهند کرد جذب اپل در سپتامبر 2023 قرارداد او با آرام حداقل تا سال 2040 اعتبار دارد تمدید شده

13 سال پیش، حرکت اپل برای عرضه یک تراشه اختصاصی به عنوان یک شرکت بدون تراشه، یک تجارت بسیار غیرمعمول و پرخطر تلقی شد، زیرا رقابت در بازار نیمه هادی ها بسیار خفه کننده و گران است. اما از آن زمان، شرکت های دیگری مانند آمازون، گوگل، مایکروسافت و تسلا شروع به ساخت تراشه های خود کردند.