لپ‌تاپ‌های جدید حداقل ۱۶ گیگابایت رم خواهند داشت

لپ‌تاپ‌های جدید حداقل ۱۶ گیگابایت رم خواهند داشت


کارشناسان توصیه می‌کنند که سیستم‌های ویندوز به حداقل هشت گیگابایت رم مجهز باشند تا بتوانند به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز را به خوبی اجرا کنند، در حالی که بسیاری از فروشندگان لپ تاپ های مقرون به صرفه آنها هنوز معتقدند 4 گیگابایت رم برای سال 2024 قابل قبول است.

یک گزارش تحقیقاتی جدید که توسط مایکروسافت استناد شده است می گوید که ممکن است زمان آن رسیده که رایانه های شخصی و لپ تاپ ها به جدیدترین نرم افزارهای مبتنی بر نرم افزار ارتقا پیدا کنند. هوش مصنوعیمانند ابزار Copilot در ویندوز، به خوبی پشتیبانی می شود.

شرکت تحقیقاتی Trendforce اعلام کرد که مایکروسافت حداقل رم را برای رایانه های شخصی هوش مصنوعی 16 گیگابایت تعیین کرده است. اگرچه چنین الزامی در اسناد فنی یا تجاری مایکروسافت دیده نشده یا گزارش نشده است که Copilot روی سیستم های با مشخصات پایین تر کار نمی کند.

ابزارهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به سخت افزار بیشتری در محل نیاز دارند و توجه تولیدکنندگان لپ تاپ را به این حوزه معطوف کرده اند. نسل 14 پردازنده اینتل دارای یک ماژول پردازش عصبی مجزا برای کاربردهای هوش مصنوعی و پردازنده AMD سری Ryzen 8000 نیز به این پردازنده مجهز شده است.

مایکروسافت احتمالاً اصرار خواهد داشت که شرکای سازنده‌اش حداقل 16 گیگابایت رم در دستگاه‌های خود قرار دهند و بتوانند پشتیبانی Copilot و سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی ویندوز 11 را در تبلیغات جدید خود برای لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی ارتقا دهند.

ما نباید حداقل 16 گیگابایت رم را یک نیاز قطعی برای همه کاربران در نظر بگیریم. با این حال، ارتقاء رم یکی از راه‌های اصلی افزایش کارایی رایانه و یکی از موارد مهمی است که هنگام خرید لپ‌تاپ باید به آن توجه کنید. اگرچه افزایش هزینه رم بر قیمت لپ تاپ نیز تأثیر می گذارد

به طور کلی، لپ‌تاپ‌ها اغلب ارتقاء نمی‌دهند، زیرا RAM به مادربرد لحیم شده است، به استثنای لپ‌تاپ Framework یا لپ تاپ لنوو ایستگاه کاری سری ThinkPad P. امیدواریم طراحی‌های جدید با ماژول‌های CAMM بسیار نازک‌تر، رم لپ‌تاپ‌ها را قابل ارتقا کند.