شعار «خودت سرچ کن» می‌تواند افراد را به سمت اخبار جعلی هدایت کند

شعار «خودت سرچ کن» می‌تواند افراد را به سمت اخبار جعلی هدایت کند


عبارت «به دنبال خودت بگرد» در سال های اخیر به یکی از شعارهای رایج در میان نظریه پردازان توطئه تبدیل شده است. از زمین های تخت گرفته تا ضد واکسیناسیون ها، این عبارت اغلب به عنوان یک علامت هشدار توسط آنها برای مخالفان خود یا کسانی که به آنها شک دارند ارسال می شود. با این حال، به نظر می رسد که ایده تحقیق در مورد یک موضوع برای یادگیری بیشتر چیزی است که باید انتشار اطلاعات نادرست را محدود کند. پس جریان چیست؟

مطابق با یک مطالعه جدیدمشکل ممکن است روش مورد استفاده برای چنین تحقیقاتی باشد. این به معنای استفاده از موتورهای جستجوی اینترنتی معمولی است. این مشکل برای مدت طولانی شناخته شده است. در برخی موارد، اطلاعات زیادی در مورد منطقه خاصی که تمرکز یا بخشی از تئوری توطئه است وجود ندارد و به همین دلیل، تحقیقات اینترنتی می تواند کاربر را به شکاف های داده ای سوق دهد که باور توطئه مرتبط را تقویت می کند.

برای مثال، فرض کنید مقاله‌ای وجود دارد که اصطلاح «قحطی مهندسی» را در ایالات متحده توصیف می‌کند که ظاهراً ناشی از قرنطینه و واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ است. اصطلاح قحطی ناشی از اصطلاحی نیست که احتمالاً در منابع معتبر وجود داشته باشد. بنابراین، اتکا به این اصطلاح احتمالاً شانس مواجهه با نتایج گمراه کننده را افزایش می دهد.

جاشوا تاکر“سوال این است که وقتی مردم با یک مقاله آنلاین روبرو می شوند چه اتفاقی می افتد؟” آنها مطمئن نیستند که آیا آن مقاله درست است یا نادرست. بنابراین با استفاده از موتور جستجو اطلاعات بیشتری در مورد آن جستجو می کنند. شما دقیقاً این نوع ارائه را در بسیاری از راهنماهای دانش دیجیتال مشاهده می کنید.

تاکر و همکارانش در آزمایشات خود به دنبال بررسی چگونگی تایید اخبار جدید توسط مردم بودند. اولین آزمایش آنها در سال 2019 انجام شد. در این آزمایش، حدود 3000 شرکت‌کننده از سراسر ایالات متحده اعتبار مقالات خبری را که موضوعاتی مانند محاکمه استیضاح ترامپ، واکسیناسیون کووید-19 و تغییرات آب و هوایی را پوشش می‌دهند، ارزیابی کردند.

48 ساعت از انتشار همه مقالات گذشته است. برخی از این مقالات از منابع معتبر و برخی دیگر حاوی مقالات گمراه کننده هستند. از نیمی از شرکت کنندگان خواسته شد تا از جستجوی آنلاین برای بررسی مقالات استفاده کنند، در حالی که تصحیح کنندگان حرفه ای مقالات را به عنوان “صحیح”، “نادرست یا گمراه کننده” و “نامشخص” برچسب گذاری کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که از آنها خواسته شد مقالات را از طریق جستجوی آنلاین بررسی کنند، 19 درصد بیشتر از گروه دیگر احتمال دارد که یک مقاله نادرست یا گمراه کننده را به عنوان واقعیت رتبه بندی کنند.

چهار آزمایش بعدی در این زمینه بین سال‌های 2019 تا 2021 انجام شد. این آزمایش‌ها نشان داد که حدود 18 درصد از افرادی که در ابتدا به یک داستان اعتماد نداشتند و آن را گمراه‌کننده می‌دانستند، پس از جستجوی آنلاین متقاعد شدند که داستان واقعی است. در حالی که تنها 6 درصد از شرکت کنندگان برچسب صحیح را به برچسب اشتباه تغییر دادند.

جستجوی آنلاین، باور به اطلاعات نادرست را افزایش می دهد

محققان در بخشی از مقاله خود نوشتند: «در طول پنج مطالعه، ما دریافتیم که جستجوهای آنلاین برای رتبه‌بندی اخبار می‌تواند به طور قابل اندازه‌گیری باور به اطلاعات غلط رایج را افزایش دهد. با استفاده از داده‌های ردیابی دیجیتال، ما شواهدی ارائه می‌کنیم که با وجود شکاف‌های داده سازگار است. ما متوجه شدیم که وقتی افراد اطلاعات نادرست آنلاین را جستجو می کنند، بیشتر از زمانی که اخبار واقعی را جستجو می کنند، در معرض اطلاعات با کیفیت پایین قرار می گیرند.

به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض اطلاعات نادرست بیش از آنچه قبلا تصور می شد اهمیت دارد. افرادی که در معرض اطلاعات با کیفیت پایین قرار دارند، احتمال بیشتری دارد که اخبار نادرست و گمراه کننده را نسبت به افرادی که در معرض چنین اطلاعاتی قرار نمی گیرند، باور کنند.

ادامه مطلب

چراغ شاه، استاد علوم اطلاعات در دانشگاه واشنگتن، گفت: «ما معتقدیم که از آنجایی که پزشکان و سیاست گذاران بین تأثیرات مختلف جستجوی آنلاین بر اعتبار مقاله و کیفیت منبع تعادل برقرار می کنند، افزایش اعتقاد به اطلاعات نادرست نیز باید هنگام طراحی سواد رسانه های دیجیتال در نظر گرفته شود. مداخلاتی که به دنبال او هستند آنلاین را به عنوان یک استراتژی بالقوه معرفی می کند که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چراغ شاه ادامه می دهد: «خودت نگاه کن، این جمله خطرناکی است. به نظر می رسد این حقیقت خلاف واقعیت است. از آنجایی که من یک معلم هستم و دانش آموزان را به جستجو تشویق می کنم. «مشکل این است که مردم نمی دانند چگونه این کار را انجام دهند.

نتایج مطالعه در طبیعت منتشر شده است.