سامسونگ با تخفیف پردازنده ۲ نانومتری، بزرگان را به‌سمت خودش می‌کشاند

سامسونگ با تخفیف پردازنده ۲ نانومتری، بزرگان را به‌سمت خودش می‌کشاند


گفته می شود سامسونگ و TSMC تولید انبوه فناوری 2 نانومتری خود را در سال 2025 آغاز می کنند و رقابت بین دو غول فناوری کره ای و تایوانی را سخت تر می کند. گزارش TrendForce ادعا می کند که سامسونگ قصد دارد به مشتریان بالقوه خود تخفیف هایی ارائه دهد تا بازار را از رقیب خود دور کند.

سامسونگ در استفاده از معماری GAA برای فرآیند 3 نانومتری از TSMC پیشی گرفته است و گزارش فوق بیان می‌کند که کره‌ای‌ها قصد دارند در یک یا دو سال آینده از TSMC در فناوری 2 نانومتری پیشی بگیرند.

در حالی که هدف سامسونگ تحسین برانگیز است، این گزارش نشان می دهد که راندمان پایین همچنان نقطه ضعف اصلی تراشه های این شرکت است، به خصوص در فرآیند 3 نانومتری مبتنی بر معماری GAA.

TrendForce به منابع موثق اشاره می کند که بازده اولیه سامسونگ برای تراشه های 3 نانومتری حدود 60 درصد است، بسیار کمتر از انتظارات مشتری. همچنین هنگام تولید تراشه هایی با پیچیدگی A17 Pro اپل برای گوشی آیفون 15 پرو یا گرافیک انویدیاعملکرد ممکن است به تدریج کاهش یابد.

غول های فناوری جهانی مانند کوالکام و انویدیا استراتژی تولید تراشه چند منبعی دارند. اما آنها هنوز هم بسیار به TSMC وابسته هستند. با اينكه هزینه CPU بر اساس یک ویفر 2 نانومتری که در گزارش ذکر نشده است، سامسونگ قصد دارد با ارائه تخفیف پیشتاز باشد. با این حال، مشکلاتی در این راه وجود دارد.

گفته می شود که کوالکام برای سال 2024 تراشه های 3 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 4 خود را به طور انحصاری از TSMC سفارش داده است. اولین تراشه ساخته شده با هسته های Orion. در این صورت سامسونگ یکی از مشتریان اصلی خود را از دست داده و ضربه سختی را تجربه خواهد کرد.

همچنین قبلا گفته شده بود که سامسونگ همچنان با مشکل کارایی در فرآیند 3 نانومتری GAA مواجه است و برای جلب توجه مشتریان بالقوه ای مانند کوالکام به این فناوری، باید بازده را به بیش از 70 درصد برساند.

به نظر می رسد سامسونگ هنوز به مرحله قابل قبولی در این فناوری نرسیده است. بنابراین، تمرکز بر لیتوگرافی 2 نانومتری ممکن است اولویت مناسبی نباشد. حتی اگر این ویفرها با تخفیف هم بیایند، اگر کارایی آنها بهبود نیابد، کمک چندانی نخواهند کرد.

شایعات دیگری نیز وجود دارد که کوالکام استراتژی استفاده از دو سازنده را تا سال 2025 به تعویق انداخته است. یعنی زمانی که بخواهد دستورات خود را همزمان به سامسونگ و TSMC بدهد تا از مزیت قیمتی استفاده کند.

بعید است که اپل هرگز دوباره به سامسونگ روی آورد. اما از آنجایی که سایر شرکت ها نمی توانند مانند اپل سرمایه گذاری های هنگفتی انجام دهند، ممکن است به دنبال راه هایی برای صرفه جویی در هزینه های تولید باشند. این امر باعث خوشحالی سامسونگ در آینده خواهد شد.