از نگاه مدیرعامل اینتل، قانون مور همچنان زنده است

از نگاه مدیرعامل اینتل، قانون مور همچنان زنده است


پت گلسینگرمدیر عامل اینتل می گوید قانون مور همچنان اعمال می شود، اما به نظر می رسد اذعان می کند که سرعت صنعت نیمه هادی ها کند شده است.

مدیر عامل اینتل در سخنرانی خود در Manufacturing@MIT گفت که ترانزیستورها در تراشه‌ها اکنون هر سه سال یکبار دو برابر می‌شوند که به طور قابل توجهی کندتر از سرعت دو ساله قانون مور است. با این حال، گلسینگر تسلیم نمی شود و راه حل هایی برای همگام شدن با قانون مور اصلی ارائه می دهد.

قانون مور اولین بار توسط یکی از بنیانگذاران و مدیران عامل اینتل نامگذاری شد گوردون مور در سال 1970 پیشنهاد شد. طبق قانون مذکور تعداد ترانزیستورهای تراشه ها هر دو سال یکبار دو برابر می شود. این به لطف افزایش تراکم گره های جدید و توانایی ایجاد تراشه ها یا قالب های بزرگتر امکان پذیر شد. با این حال، در سال های اخیر، سرعت صنعت تراشه تا حدودی از قانون مور عقب مانده است و به همین دلیل، بسیاری می گویند قانون مور مرده است.

از زمانی که در سال 2021 مدیر اجرایی بلوز شد، گلسینگر قاطعانه بر زنده بودن قانون مور تاکید کرده است. به گفته وی، اینتل می تواند حداقل تا سال 2031 از سرعت قانون مور استفاده کند و همچنین قانون سوپر مور را ترویج می کند. یک استراتژی جدید برای افزایش تعداد ترانزیستورها با استفاده از فناوری های بسته بندی تراشه های 2.5 بعدی و سه بعدی مانند Foveros. اینتل همچنین اغلب از این استراتژی به عنوان قانون مور 2 یاد می کند و AMD گفته است که ما در حال ورود به دوران کند قانون مور هستیم.

وقتی از گلسینگر در مورد پایان احتمالی قانون مور در سخنرانی MIT پرسیده شد، “من فکر می کنم ما در مورد مرگ قانون مور برای حدود سه تا چهار دهه صحبت می کنیم. ما دیگر در دوران طلایی قانون مور نیستیم و شرایط اکنون بسیار دشوارتر است. بنابراین ما احتمالاً اکنون به طور موثر تعداد ترانزیستورها را هر سه سال یکبار دوبرابر می کنیم و قطعاً از این تاخیر آگاه هستیم.