آیا انسان می‌تواند در فضا تولیدمثل کند؟

آیا انسان می‌تواند در فضا تولیدمثل کند؟


گزارش آکادمی علوم ایالات متحده ممکن است وضعیت را تغییر دهد. از جمله توصیه های این گزارش، افزایش ده برابری بودجه برای علوم زیستی و فیزیکی، از جمله تحقیقات تولید مثل است. به گفته رابرت فرل، رئیس گروه مسئول تهیه گزارش، تحقیقات باید شامل مطالعاتی در مورد تولید مثل در موجودات مختلف، از گیاهان گرفته تا انسان باشد. زیرا بسیاری از اصول اولیه بیولوژیکی یکسان هستند.

با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که بودجه توصیه شده در گزارش اجرا شود. در همین حال، Spaceborne United به برنامه های خود برای آزمایش یک دستگاه لقاح مصنوعی در مدار زمین ادامه می دهد.

ادلبروک می‌گوید که تاکنون 400000 دلار از سرمایه‌گذاران خطرپذیر جمع‌آوری کرده و یک کمیته مشورتی متشکل از کارشناسان و مهندسان باروری تشکیل داده است. اما تمام پول جمع‌آوری‌شده تا پایان سال جاری خرج می‌شود و اکنون او باید پول کافی برای اولین آزمایش مداری که برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است جمع‌آوری کند. جفری آلبرتز، استاد دانشگاه ایندیانا که اثرات پرواز فضایی بر جوندگان را مورد مطالعه قرار داده است، می‌گوید با فرض اینکه بودجه بیشتری در پیش است، به آینده خوشبین است. او می افزاید: «من به این نتیجه کلی رسیدم که مفهوم [در فضا] احتمالاً مؤثر خواهد بود.»

با این حال، حتی اگر لقاح موفقیت آمیز باشد، جنین ها باید با خیال راحت به زمین بازگردانده شوند. این بخشی است که دوریت دونوویل، مدیر موسسه تحقیقات فضایی در سلامت در کالج پزشکی بیلور را نگران می کند. او می‌گوید: «این بلاستوسیست‌ها هنگام بازگشت فشار G زیادی را تجربه خواهند کرد.

مارتا فراز، مدیر تحقیقات و طراحی ماموریت در Spaceborne، چالش بازگشت به زمین را تصدیق می کند. او می‌گوید: «ورود مجدد یک فرآیند واقعاً دشوار از نظر فناوری است. Spaceborne به تازگی آزمایش اولین دستگاه خود را برای اندازه گیری نیروهایی که نمونه ها تحت آن قرار می گیرند، آغاز کرده است. نتایج آزمایش اخیر سقوط ارتفاع بالا هنوز کامل نشده است. اما تیم مطمئن است که دستگاه می تواند به اندازه کافی تثبیت شود تا تاثیر آن بر روی جنین به حداقل برسد.

اطلاعات حاصل از آزمایشات اولیه برای اخذ تاییدیه استفاده از جنین زنده مورد نیاز خواهد بود. فرآیند تأیید همچنین نیازمند مجوز از کشوری است که ارائه‌دهنده خدمات راه‌اندازی در آن مستقر است. علاوه بر این، نحوه دریافت مجوز بسته به خصوصی بودن یا عمومی بودن نهاد اعطا کننده آن متفاوت است.

از اهمیت ویژه ای برای Donoville، برنامه های بلندمدت Spaceborne برای انجام آزمایش های لقاح مصنوعی در فضا با استفاده از جنین انسان است. دانویل این کار را غیراخلاقی می داند و نگران است که افکار عمومی را علیه هرگونه اکتشاف فضایی معطوف کند.

در مقابل، ادلبروک می گوید که شرکت او مسائل اخلاقی را بسیار جدی می گیرد. به گفته وی، اگرچه Spaceborne یک شرکت خصوصی است، اما قصد دارد در هنگام درخواست مجوز استفاده از جنین انسان، تمام استانداردهای حقوقی و اخلاقی بین المللی را رعایت کند.

اما آزمایش باروری لزوماً به نمونه های انسانی نیاز ندارد. جفری آلبرتز می خواهد چندین نسل از حیوانات مانند موش هایی را که در فضا متولد شده اند ببیند. این حیوانات باید تمام زندگی خود را در فضا بگذرانند و در آنجا تولید مثل کنند. چنین آزمایشاتی هرگز انجام نشده است و می تواند آزمون نهایی برای بررسی یک سوال مهم باشد: آیا زندگی در فضا در طول نسل ها تأثیر دارد؟

نتایج چنین تحقیقاتی می تواند اطلاعات زیادی را در مورد امکان تحقق رویای سکونتگاه های فضایی نشان دهد. برای ادلبروک، این واقعیت که مطالعات چند نسلی هرگز روی حیوانات تایید نشده است دلیل وجود شرکت او است. در حالی که تحقیقات تولیدمثلی در فضا ممکن است برخی افراد را آزار دهد، او فکر می‌کند مهم است که مرزها را کنار بگذاریم.